2013-04-08 | 06:07:00

Helg nummer åtta

Det här är nu min åttonde helg här i USA. Den spenderade jag tillsammans med min vän Laureline. Några av våra vänner är utomlands och andra jobbade eller var upptagna med annat så det blev Laureline och jag. Igår (lördag) träffade vi några amerikanska vänner för att sedan åka hem till mig och kolla på lite film och sen gick vi och la oss.
 
Idag (söndag) åkte vi in till D.C. Inne i huvudstaden har de nu något som kallas för "The Cherry Blossom Festival". Detta är en festival som har firats länge, under de få veckor som körsbärsträden blommar. Körsbärsträd växer naturligt inte i USA utan dessa träd skickades till Washington D.C. som en gåva ifrån Japan år 1912, som ett försök att förtydliga den växande vänskapen mellan USA och Japan. Ända sedan dess har dessa underbara träd stått inne i huvudstaden och första festivalen hölls redan år 1935. Nu när jag var där så hade träden inte blommat fullt ut men jag ska åka in på lördag igen och då kommer det se helt fantastiskt ut!! 
 
Sedan avslutade jag denna helg med att jag och min värdmamma tittade på "Så som i hilmen" och åt lite svenskt godis, mums!


Vid lunchen idag. (Ser inte alls obekväm ut)
 
Några supervackra blommor vi såg lite här och där, INTE körsbärsblommor. Dessa var lika stora som om man skulle kupa sina händer ungefär medan körsbärsblommorna är ca 2 cm i diameter.
 
D.C. är ett område med mycket histora. Här finns det många monument, minnesbyggnader, statyer m.m. och här är en av dem.
 
Vita huset,som för övrigt är otroligt mycket mindre än vad man tror.
 
En av alla fantastiksa byggnader här. Arkitekturen här är helt fantastisk, går inte att beskriva med ord, det måste ses!
 
Laureline på väg till körsbärsträden
 
Grenar från ett av körsbärsträden med "Jefferson Memorial" i bakgrunden
 
Några körsbärsblommor som kikade fram.
 
En man som spelade saxofon vid körsbärsträden
 
Så här ser det ut när man går vid alla vackra träd. Om en vecka kommer de vara helt utslagna och gången som syns på bilden kommer vara helt babyrosa!

Kommentarer;
Birgitta Grefberg

Mycket trevlig lärdom att få ta del av. Undrar om körsbärsträden i Kungsträdgården har en japansk historia. Kan inte tänka mig att de ännu blommar i denna kyla. Ha en bra vardag nu. Hur går det med studier och gym?

2013-04-08 kl. 08:09:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback