2013-08-08 | 04:04:00

Jag fattar noll

När man jobbar som au pair i USA så kräver de att man måste studera under tiden som man är här. Men det är sååååå mycket svårare att förstå än hemma i Sverige. Här måste man ha ett antal timmar som antingen räknas eller inte räknas (hur de nu inte kan räknas fattar inte jag), man kan få poäng och sen inte poäng och man kan ta klasser som som är allt ifrån "lär dig laga mat med öl" till avancerad filosofi. Det är så himla rörigt och man fattar ingenting. Sedan är jag ju här på ett studentvisum men ränkas ändå inte som "en i gänget" så vill jag läsa en sådan där kurs där alla poäng faktiskt räknas så måste man betala tre gånger så mycket som en vanlig amerikansk student... hur ska det gå??
 
Nu ikväll sitter jag här och försöker förstå mig på allt, jag har bara 6 månder på mig att samla ihop alla dessa poäng som räknas fast ändå inte räknas men som räknas ändå... Men i och med att jag inte fattar något så väntar jag tills jag kan träffa min LCC och få hjälp så jag vandrade vidare hit till bloggen istället och delar med mig av min ultimata förvirring!
 
 
 
 
 

Kommentarer;
Birgitta Grefberg

Underligt, ungefär samtidigt som du skrev detta, undrade jag över dina studier, som du ej nämnt tidigare, men som jag visste skulle bli aktuella. Du beskriver det lika förvirrat som vi läsare upplever det! Förmodligen klarnar det.

2013-08-08 kl. 07:03:09
Jennica

Haha, jag fattar inte heller riktigt. Ska
Man plugga när man är au pair? Och pluggar man i nån skola då eller pluggar man hemma? Varför pluggar man? Och vad pluggar man till? Skulle vara snällt om du svarade :)

Svar: Nej visst är det förvirrande! Ja man måste plugga som au pair, det är en del av kontraktet. Man måste få ihop 6 credits/72 timmar/8 CEU credits och man kan kombinera dem hur man vill. Man pluggar på en skola men man måste inte läsa kurser som ger dig riktiga poäng som engelska, historia mm. De kurserna ger vanliga "credits", de man måste ha 6 av. Men de kurserna är oftast väldigt dyra och speciellt om man inte är amerikanskedborgare. Men istället kan man gå "non-credit" kurser de ger dig antingen timmar eller CEU poäng, dessa är billagare och roligare, man kan lära sig laga mat, gå på yoga eller zumba, lära dig sy, ja allt möjligt faktiskt. Jag ska till exempel anmäla mig till en kurs som heter "an introduction to film", inget jag behöver hemma i Sverige men roligt ändå, och mycket billigare!! Hoppas det svarade på dina frågor, har du några fler så är det bara att du hör av dig igen :)
None None

2013-08-09 kl. 17:32:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback