2013-06-26 | 05:58:00

Resehelg!

Hade en väldigt trevlig fredag med mina värdmamma och lilleman och en del fler som vi träffade över lunch i Boston. Vi åt lunch i en av President Kennedys favoritrestauranger och fick även sitta i det bås som var tillägnat honom som han alltid satt i när han åt där. Lite småcoolt!

På fredagskvällen åkte min värdmamma iväg på konsert och såg "Fleetwood Mac". Jag och lilleman hade det trevligt på hotellet och beställde roomservice och kollade på film.

Lördag morgon bar det för min del av till New York City, denna underbara stad. Åkte buss från Boston och det tog väl en sisådär 4,5 timmar, var framme vid 13-tiden. Väl inne i New York skulle jag träffa Felicia och två anda svenska tjejer, Johanna och Sofia. Dock skulle jag själv försöka ta mig från där jag var (Penn Station, nära Times Square, i mitten av Manhattan) till där de var (Längst ner på Manhattan). Och för en tjej som aldrig åkt tunnelbana förut och att dessutom göra det själv i en så stor stads som New York så kändes det som att det aldrig skulle gå, men det var lättare än jag trodde. Tunnelbanan jag skulle ta visade sig gå precis vid Penn Station och hela vägen ner till tjejerna.

När vi väl träffades åkte vi taxi ner till Hudson River och såg Frihetsgudinnan långt ute på sin lilla ö. Sedan vandrade vi upp till World Trade Center, som de för övrigt bygger upp igen så inget mer "Ground Zero" där inte. Efter det fick jag ett meddelande om att min vänner från Annapolis, Caro och Laureline snart var inne i New York så jag gav mig upp till Times Square och mötte dem på hotellet.

Vi gick runt och shoppade och åt lite mat innan vi begav oss tillbaka till hotellet. Lite senare på kvällen begav vi oss till en nattklubb och hade det trevligt där och åkte sedan till hotellet och sov i några timmar innan det var dags att gå upp igen och åka hem till Annapolis. Min värdmamma plockade upp oss i New York på väg ner från Boston.

Igår (måndags för mig) började lilleman sitt Camp och har nu då haft två dagar där och har kommit hem superlycklig där ifrån, roligt att se. Han har även lärt sig ordet "Capiche" och gick runt och sa det i eftermiddags, gulligt.

Ber om ursäkt för bildbristen men när man är upptagen med att tänka på att man faktiskt är i New York så glömmer man lätt kameran på hotellrummet.. sorry!! Men det här var inte sista gången jag åker till New York så vänta ni bara!

Svenska fina tjejerna

Långt där ute ser man faktiskt frihetsgudinnan om ni kollar nääääära

Hittade det här i parken jag var i med svenskorna

En bild på mig från Boston - Spaghettiface!

2013-06-22 | 08:45:00

Bröllopet

Kom ju på att jag lovade att göra ett inlägg om bröllopet på Jamaica. Så jag slänger in det här!

Bröllopet var mellan ett par som heter George och Amanda. George jobbar på samma företag som min värdmamma. George och Amanda har varit tillsammans i 8 år (är i högre 20-års åldern) och känt varandra längre än så.

Brölloper var otroligt vackert. Ceremonin och festen efter hölls båda på stranden och allting var fantastiskt välplanerat och fint. Jag tänker att det är bättre att jag visar bilderna än att babbla på om hur fint det var och låter er se för er själva :) Enjoy!

George som står och väntar på sin blivande brud.

Amanda blir ledd av sin pappa.

Första kyssen som äkta makar

Himlen var så otroligt fin den också, trots åskvädret som drog förbi tidigare på dagen

Första dansen som gifta

Father-Daughter dance.

2013-06-21 | 05:18:17

Glömde bort att berätta!!

Jag är just nu i Boston och kom precis fram efter en 9 timmars bilresa från Annapolis!! Min första amerikanska roadtrip haha! Fastnade i rusningstrafiken mitt i New York.

Nu har vi precis checkat in och jag sitter i mitt (enorma) hotellrum och kollar på family guy. Tydligen hade hotellet slut på de rum som min värdmamma bokat så vi fick varsit större rum, mycket större. Anledningen till att vi är här är att min värdmamma har jobb att göra här i Boston under helgen. Min värdpappa kommer upp på lördag och så spenderar min värdfamilj helgen här.

Jag själv stannar i Boston till lördag morgon och åker härifrån till New York City där jag träffar Felicia och några fler svenskar och sen på lördag eftermiddag kommer Caro och Laureline upp från Annapolis och vi spenderar lördagsnatten i New York tillsammans. Min värdmamma hämtar upp oss på söndag på väg hem från Boston. Så det här blir en spännande helg. Beroende på om jag har internet på lördag kanske jag hinner slänga upp en inlägg då.

Hoppas ni alla hemma får en fin midsommarafton! Har otrolig hemlängtan just nu, jag vill också vara med och sommarmysa!! I Central Park i New York har de imorgon (fredag) midsommarfirande för alla svenskar som vill komma men jag kan inte vara där eftersom jag är i Boston. Men som tur är har jag min svenska värdmamma och vi får muntra upp varandra haha! Nu ska jag välja en av sängarna i rummet (har två) och krypa ner och sova, imorgon blir det upp tidigt och ha det fint i Boston!

En bild jag tog i Boston förra gången vi var här. Här i närheten ligger Harvard University och överallt där man går finns dessa små stånd med souvenirer från skolan.

En bild jag tog med mobilen när vi var fast i trafiken i New York idag.

2013-06-12 | 06:34:54

Jamaica

---- VARNING FÖR ENORMT MYCKET TEXT ----

Ja nu är man hemma från paradiset. Jamaica var helt fantastiskt som jag önskar att alla kunde få uppleva! Människorna var så trevliga, avslappande och härliga. Hela livsstilen baseras på uttrycket "No problem, man, no problem". Och allt som man tänker sig Jamaica är, är det också. Överallt (utanför resorten) sitter det män med dreads och röker brajja och lyssnar på reggae. Jamaica har också ett fantastiskt vackert landskap med många fina växter och djur.

Sedan får det heller inte glömmas bort att detta är ett land som lider av stor fattigdom, drog- och vapenhandel och är praktiskt taget styrt av dessa tre faktorer. Trots att det är ett semesterparadis för oss så lever människorna utanför alla resorter ett otroligt fattigt och farlig liv. Detta skulle jag aldrig kunna ha gissat när vi åkte igen landet, det syns inte på människorna alls.

Fattigdomen är det som syns tydligast, mest på omgivningen, inte på invånarna, som jag tidigare skrev så är det en väldigt avslappnad befolkning. Men man ser tydligt på hus och gator hur fattigt det är. När man är ute på landsbygden åker man förbi vad som ser ut som små trädhyddor, inte större än 12 kvm, dessa är hus och där inne kan det bo flera personer, Längs vägarna finns också ett flertal hyddor som används som butiker. Alla små hyddor är målade i starka klara färger, mycket rosa, rött, blått och grönt.

Ju närmre man kommer in mot de större städerna blir husen och butikerna betydligt större och det finns reklam över allt, här bor de som har det lite bättre ställt. Inne i städer där hotellen ligger finns det många hus och butiker, då alla vill locka till sig turisterna och ta del av deras "mängder" med pengar så flyttar ju många själklart dit..

De största bosättningarna ser man långt upp på bergssidorna, de tillhör drog - och vapenhandlarna, de rikaste av de rikaste.

På väg till hotellet stannade vi vid en liten butik för att köpa glass, denna skyllt hängde utanför-

Men nu till något roligare, tänkte berätta om semestern! Jag delar upp det i dagar så det blir lättare att hänga med!

Fredag: Vi (Jag, Lilleman och min värdmamma) gick upp tidigt tidigt på morgonen och åkte iväg till flygplaten i Baltimore. Ca 2 timmar senare gick vi ombord planet och stack iväg till Jamaica. När vi var framme på Jamaicas flygplats i Montego Bay mötte vi min värdpappa som kommit in 30 min tidigare från Atlanta. Vi åkte tillsammans iväg till hotellet och checkade in. Vi var framme vid 16-tiden Jamaicansk tid (en timma bakom USA, 7 timmar bakom Sverige). Kl 17 var det dags för rehersal dinner där vi träffade alla som skulle på bröllopet och åt en fantasktisk middagsbuffé. Efter det gick vi och la oss supertrötta efter en hel dags resande med alla säkerhets - pass- och tullkontroller.

Dörren till mitt hotellrum

Mitt hotellrum

Handdukssvanar på sängen

Lördag: Dagen med stort D, bröllopet. Ceremonin var inte förrän senare på dagen. Så jag och min värdfamilj passade på att njuta av semester på stranden och vid poolen och utforskade resorten. Stället vi bodde på var en otroligt stor all inclusive resort där man kunde göra många många saker och allt (inkl mat och dryck) var gratis. Vid 16 tiden gjorde vi oss i ordning och gick iväg till bröllopet. Jag kommer göra ett separat inlägg om bröllopet så skriver inte allt för mycket om det nu men det var det första bröllop jag varit på och det var så otroligt vackert!

Stranden
Här hölls ceremonin
Samma här
Bilden förklarar sig själv.

Söndag: Sista hela dagen på Jamaica. Denna dag var vi också mycket vid stranden och i poolen och vattenparken de hade på resorten. Det var så coolt för de hade något som kalldes för en "swim-up bar" vid varje pool, vilket i princip innebär att man är i poolen och badar och när man känner för något att dricka, vad som helst, så simmar man bara upp till en bar som är mitt i poolen!! Denna dag gjorde jag två saker till som jag aldrig gjort förut. Nr 1 var att åka jet-ski, jag fick köra! Nr 2 var att snorkla, vi åkte ut ett stort gäng med en guide och fick en guidad tur över rever och guiden plockade upp en massa djur som levde på botten som man fick hålla i medans en massa fiskar simmade runt benen på en.

En skylt nära mitt hotellrum

När vi skulle ut och snorkla

En bild jag tog från båten

På väg att åka jet-ski

Måndag: Dags att lämna Jamaica, en otroligt sorglig dag!! Vi åkte till flygplatsen vid 9 tiden på morgonen, framme vid 10.30 och när vi väl hade checkat in vårt baggage fick vi veta att vårt plan var kraftigt försenat från 13.30 till 17.00. Min värdpappa försökte bäst han kunde att hitta en lösning så vi skulle få komma hem tidigare på grund av lilleman men det fanns ingen hjälp att få. När klockan väl var 17 och planet skulle ha avgått fick vi veta att det blev försenat till kl 18.30 istället. Så vi traskade iväg och käkade middag och gick efter det till gaten. När vi sedan satt vid gaten och väntade  blev planet försenat till 19.20 så man kan lugnt säga att det blev en liten frustredad stämning bland vissa personer vid gaten men alla var så trötta över att ha spenderat hela dagen på flygplatsen att ingen brydde sig om att uttrycka sig allt för kraftigt. Men sedan gick allt som det skulle och vi kom äntligen iväg!! När vi hade flygit i ungefär en och en halv timma så passerade vi ett enormt åskmoln på vänster sida av planet. Det var något av det mest fantastiska jag någonsin sett. I och med att det nu var natt och det var bäcksvart ute förstärktes ljusshowen och det var så otroligt vacket. Till slut kom vi fram till USA och var tvugna att gå igenom tull och passkontroll, igen. Vi var hemma i huset ca kl 1.00 på morgonen istället för vid 19 tiden som vi skulle ha varit. Men vi sa alla god natt på en gång och kröp sedan ner i säng.

Detta var en fantastisk resa och jag kan inte tacka min värdfamilj nog för att jag fick följa med. Detta är något som för alltid kommer finnas starkt i mitt minne och hjärta. Tack Värdmamma, Värdpappa och Lilleman för denna otroliga resa!!

(Nu är det bara en månad och 7 dagar kvar tills nästa resa hem till Sverige och hälsa på!! Vill också passa på att säga att detta inlägg tog mig en timma och 10 min att skriva haha!)

2013-06-07 | 17:00:00

On my way

När det här inlägget kommer upp sitter jag på planet halvvägs till Jamaica!! Jag uppdaterar mer när jag är framme och hinner förhoppningsvis få lite bilder innan mörkret faller. Ikväll ska vi på en "rehersal dinner" och imorgon är själva bröllopet! Det ska bli så otroligt roligt!!

Här är en av de 4 resorter "Sandals" har bara på Jamaica, vet inte ännu hur den vi åker till kommer se ut.
- Inte min bild -

2013-06-06 | 00:43:00

Senaste veckan

Förlåt!! Jag vet att jag inte har skrivit så mycket, men det är inte mycket som hänt heller.

I fredags träffade jag Laureline och Caro på Starbucks för att ta en snabb kall dryck (som sagt är det väldigt varmt här) innan vi åkte hem till Megan och åt middag. Efter middagen kollade vi på film sedan åkte vi alla hem.

I lördags var det meningen att jag, Caro, Megan och Linda skulle in till D.C. och gå till en klubb som heter "Ibiza" men det gick inte riktigt som vi planerat. D.C. är byggt för att vara fövirrande och det är det minst sagt, det tog oss 1 timma att hitta klubben och när vi väl hittat den så var det omöjligt att komma in på gatan... Sen när vi hittade en väg in så var kön in så himla lång och det fanns ingenstans att parkera som inte kostade 100 kr/timmen så vi bestämde oss för att åka till McDonalds och sedan hem.

Så vi alla åkte hem och sov hos mig. På söndag morgon åkte Linda och Megan hem (de skulle jobba). Jag och Caro stannade kvar hemma hos mig ett tag innan vi åkte ut på en mini shoppingtur. På vägen hem tillbaka till mig åkte vi förbi "Taco Bell" (en stor matkedja här, är som McDonalds fast med  taco och burritos). Vi satt sen hemma hos mig och såg en skräckfilm som heter "Mama", inte super läskig om man frågar mig men den var inte dålig heller. När filmen var slut skjutsade jag hem Caro och sedan började en ny arbetsvecka.

Nu är det bara förderedelser som gäller inför Jamaica!! Vi ska bo på en All-Inclusive resort som heter "Sandals" och de har tydligen flera resorter runt om i världen.

Caro innan middagen i fredags

Laureline innan middagen i fredags

Middagen med Laureline, Luise, Megan, Linda och Caro

2013-06-05 | 01:04:00

Eftermiddagar med Lilleman

Det är inte ofta jag skriver om vad jag och lilleman gör efter han är klar i skolan så jag tänkte att jag kunde dela med mig lite idag.

Oftast om det är fint väder och inte alldeles för hett så är vi ute och spelar fotboll, kastar baseboll eller utforskar skogen runt omkring, ritar med krita på uppfarten m.m. Eller om det är för varmt/regnar/åskar ute så är vi inne och målar, bygger lego, läser, leker kurragömma och sådana saker. Nästan varje dag lagar vi även middag tills föräldrarna kommer hem, lilleman älskar att laga mat.

När jag i söndags var på en liten shoppingtur med Caro svängde vi förbi en affär som heter "Dollartree" och det är en affär där ALLT kostar $1. Mat, kläder, godis, dricka, elektronik,böcker, filmer, dekorationer för hemmet, blommor, saker till fester, saker till djur, smink, hårsaker.. ja ni fattar. När vi var där så köpte jag några "Glowsticks" för jag tänkte att lilleman skulle gilla det, vilket han gjorde.

Med Glowsticks kan man ta roliga bilder

Man kan också göra bokstäver

Här målade vi med krita på uppfarten, det här ska föreställa mig

En enorm blomma

Man måste ju hålla sig själv upptagen också!

Vet inte hur bra det syns  på bilden men man blir otroligt färgglad om händerna efter krita.