2013-07-01 | 06:00:36

Frågor


Fick några frågor här om dagen och svaret blev så himla långt så jag tänker att jag slänger upp det här istället. Jag antar att det är flera av er som är intresserade av att åka som au pair har haft liknande frågor i åtanke, jag vet att jag själv hade många frågor och läste många bloggar för att få svar, jag var dock aldrig modig nog att ställa en fråga haha, men var väldigt tacksam när någon annan vågade :) Hoppas ni gillar svaren, får ni några fler frågor så är det bara att fråga på!

 

"Hej! Jag är väldigt intresserad av att jobba som au pair i usa när jag tagit studenten och jag undrar ifall att jag skulle få kunna ställa några frågor till dig ? :) 
Hur är det med ekonomin? Får du mycket pengar över eller är det tight ? 
hur mycket jobbar du i veckan? Är tiderna strikta eller arbetar du när du blir tillsagd? 
hur var första veckorna i annapolis? att inte känna någon? 
hur lärde du känna människor där? 
hur länge har du bott i annapolis? 
är det någonting du skulle rekommendera ? ;)"

 

Delade in svaren i stycken så det "makes more sense"

 

1. Lönen räcker olika långt beroende på vad du väljer att spendera den på (självklart). Den vanligaste lönen man får är 200 dollar/vecka för 45 timmars arbete (detta skiljer sig). Detta gäller om man åker med det vanliga programmet utan några extra tillägg eller så. Totalt finns det tre program inom alla organisationer. Utöver den vanliga finns det "EduCare" där man bara jobbar max 30 timmar/vecka men tjänar istället 150 dollar/vecka och krävs göra dubbelt så mycket utbildning. Sedan finns det även ett tredje program "Extraordinaire" som innebär att man sedan tidigare har en utbildning inom barnvård (lärare, dagisfröken, gåt barn&fritid på gymnasiet) man tjänar då istället 250 dollar / 45h arbetsvecka.

 

Det var det grundläggande, Det jag tjänar som sagt är 200 dollar i veckan. För mig räcker det gott och väl. Jag köper saker jag länge velat göra och har pengar över till resor mm. 200 dollar kan låta som en låg lön, men man får tönka på att i USA är ALLT så otroligt mycket billigare än vad det är i Sverige så man får mer för pengarna här.

 

2. Jobbtider skiljer sig från familj till familj, om man har yngre/äldre barn, flera barn, hur föräldrarna jobbar mm. Det familjen kan kräva (med det programmet jag har, det vanligaste) är max 45h/vecka, max 10h under ett dygn och man måste ha minst 1 helt ledig dag/vecka och minst 1 helt ledig helg (fredag kväll till måndag morgon) per månad. Jag själv kommer inte ens nära dessa timmar. Jag jobbar 2 timmar på morgonen och ca 3 timmar på eftermiddagen 5 dagar i veckan så 25 timmar i veckan. Det är på grund av att pojken jag jobbar med går i skolan på dagarna. Om han någon gång skulle vara sjuk eller ledig från skolan blir min dag betydligt längre, men aldrig mer än 10 timmar. (Visst ställer man upp om något oväntat skulle hända, man får tänka på att man bor tillsammans som en familj) Jag jobbar väldigt sällan på helgerna men då och då händer det att det blir någon timma här och där :) För mig är det väldigt lätt med tiderna för det är likadant varje dag. Det här skiljer sig dock från familj till familj. Mina vänner har det liknande som jag med samma tider varje dag. De som inte har det får oftast ett schema 1-2 veckor innan :)

 

3. När man först kommer till USA är det en person i ens område "cluster" som har blivit tillsagd att vara din kontaktperson, din "Buddy". Den personens uppgift är att kontakta dig och kanske visa dig runt och presentera dig inför andra och normalt sätt fungerar det helt underbart. Jag hade dock otur med att den som var min buddy när jag kom inte alls var intresserad av att lära känna nya människor, hon skickade bara ett kort meddelande på Facebook. Det är är inte alls så alla de andra nya har behandlats och jag har inte någon gång behandlat mina buddys (de nya jag blivit tilldelad) på det sättet. Man ringer eller smsar och träffas redan första helgen, går och shoppar, går på bio eller så, visar dem runt. Så det ska egentligen inte vara så svårt att träffa vänner och man är oftast inte ensam. Jag hade otur. Men jag tog saken i mina egna händer och kontaktade tjejerna i mitt område och vi är alla väldigt nära vänner nu och gör saker hela tiden tillsammans :)

 

Att inte känna någon i början är visserligen läskigt men människor här är väldigt öppna och välkomnande så det kommer man över snabbt, och som sagt så får man vänner på en gång :) Min värdfamilj var också väldigt stöttande och jag kände mig hemma på en gång!

 

4. Jag har bott i Annapolis i snart 5 månader nu (tiden går FORT)

 

5, Att jag tog beslutet att åka som au pair till USA är det bästa beslut jag någonsin gjort i hela mitt liv och jag har inte ångrat det en enda gång. Så är det något jag rekommenderar?? Hell Yeah!! Om du någonsin funderat på det, sluta fundera och kom hit, jag väntar på andra sidan haha!!

 

 

Kommentarer;

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback