2013-03-02 | 06:06:00

20 saker som inte är som hemma

Det finns många saker här i USA som skiljer sig från Sverige, många småsaker i varje fall. Här är några saker som jag snappat upp under mina snart 3 veckor:
 
1. Var du än är finns det alltid något att äta, och självklart finns det mer än ett ställe att välja på.
2. Matmenyerna är långa som bibeln.
3. Det är lagligt att göra högersväng mot rött (om du inte kör tutar alla på dig).
4. Det är olagligt att ha med sig husdjur i ett kollektivt fordon så som buss och tåg.
5. Ingen följer hastighetsgränserna.
6. Hastighetesgränsen i centrum är ca 70 km/h (40-45 mph) och på landsväg ca 80-90 km/h (50-55 mph).                            
7. Att använda vägvisarna (blinkers) på bilen är överdrivet. 
8. Ekorrar är grå och stora som katter.
9. Motorvägen består inte av två filer i vardera riktning med av- och påfarter. Den består av 3 eller fler filer och filen du ligger i kan när som helst bli en avfart, eller bli sammansvärjd med en påfart. 
10. Där jag bor är det många djur som blir påkörda. Jag ser minst ett djur varje dag och då åker jag bara fram och tillbaka till pojkens skola. Hitintills har jag sett ett flertal rävar, grävlingar, pungråttor, ekorrar, och en katt.
11. Vart du än är cirkulerar det någonstans hökar eller örnar i luften.
12. Här finns det ingen "gröna vågen" då trafikljusen inte samarbetar. 
13. På helger går man inte till barer, restauranger eller uteställen för att träffa vänner, man går till köpcentrumet.
14. Det är lika svårt att hitta parkering vid köpcentrumet en fredagkväll kl. 21 som det är att hitta parkering vid Marieberg dagen före julafton. 
15. Det finns ingen kollektivtrafik (knappt i alla fall).
16. Om någon hälsar med "Hi, how are you?" och man inte svarar "Fine thanks, how are you?" utan istället bara säger "Hi" så stirrar de på en som om man vore från en annan planet. 
17. Vilken parkering du än åker till är det alltid minst 4 bilar som står dubbelparkerade.
18. Det finns inga, eller väldigt få, bevakade övergångsställen.
19. Moms är inte inräknat i priser på produkter utan läggs på efter att den totala summan räknats ut så du får alltid betala mer än du räknat ut i huvudet.
20. Vad du än tänkt köpa är det säkert att det är upp till 60% billigare att köpa det här.
 
Självklart är ju detta saker som jag har märkt av just där jag bor i Maryland, det är säkert inte likadant i alla delar av USA men av vad jag har hört så stämmer de flesta punkter över hela landet. 
 
Dunkin' Donuts är ett väldigt populärt ställe att köpa diverse varma drycker, bagels, smörgåsar och såklart munkar. Denna är en av alla snabbmatskedjor, som finns överallt.

Kommentarer;

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback