2014-01-17 | 04:36:54

Hawaii

Den 25e Decenber flög vi från San Francisco till Hawaii. Vi åkte till staden Kona som ligger på den största ön. Där stannade vi tills den 30e och sedan flög vi till Honolulu på ön Oahu och stannade där över dagen och flög hem till D.C. senare samma kväll och vi var hemma vid 8 på nyårsaftons-morgon. Det var en helt otrolig resa som jag aldrig någonsin kommer glömma. Jag fick göra så många saker som jag antagligen aldrig kunnat göra annars. Skriver mer i detalj under bilderna annars blir det så hemskt mycket text här uppe!
 
Så det första som gjorde mig förvånad när vi kom till Hawaii var att hela flygplatsen var utomhus
 
 Till exempel om jag skulle hoppa över busken där så är jag på startbanan för flygen haha
 
Mina värdföräldrar hyrde en cab som vi åkte runt i  
 
 
En tupp som korsade vägen bara sådär
 
En av de första dagarna tog vi en 2-timmars biltur upp till vulkanen "Kilauea". Den vulkanen hade den 14e november haft ett utbrott. Den här bilden är från när vi körde dit. 
 
 Lite utanför den här bukten kan man mellan december och mars se knölvalar.
 
 Här är vulkanen, som man ser på bilden kommer det rök ur "lavahålet". Vi joinade ca 90 andra personer och drog på en tre timmars hajk genom regnskogen ner till kratern. Vi kunde naturligtvis inte gå fram till hålet men man kände värmen från lavan genom skorna även långt bortifrån. 
 
 Vår guide.
 
 En del av regnskogen
 
 Nere i kratern. Titt som tätt kom det moln in i kratern (vi var ju såklart väldigt högt upp) och det kändes som om man fick en svag dusch. Vi fick hajka ner för en otroligt brant vägg och sen när man skulle upp igen blev det kämpigt för luften hade mindre syre i sig än vad man är van vid. 
 
 
 
 Utsikt från hotellet. Vi spenderade även några dagar vid poolen.
 
 En julgran på hotellet. 
 
 En Mai Tai vid poolen, yum!
 
En annan drink som lilleman fick. 
 
 Vid hotellet
 
 Vid hotellet.
 
 
Min värdpappa har en vän som bor på ön Hawaii. De sa att vi skulle åka dit och äta lunch så jag tänkte "ja men då behöver jag inte ta med mig kameran och bära runt på den om vi bara ska äta". Men självklart tar vännen oss till den vackraste plats jag någonsin sätt i hela mitt liv.... Men som tur var hade jag min telefon och kunde ta bilder, även om de är av dålig kvalité. Vi åkte till ett ställe som heter Waipio Valley och det är en enorm dal. Det finns bara en asfalterad väg in och ut och den är brantare än gatorna i San Francisco och lika bred som en och en halv bil. När man är nere i dalen kan man se flera vattenfall över en längs bergväggarna. Nere i dalen fanns, vildhästar (väldigt tama dock) och en svartsand - strand. 
 
 Nere i dalen
 
Nere i dalen, man kan se ett vattenfall i bakgrunden, men det är svårt att se hur höga bergsväggarna är men det kommer i en senare bild
 
 Nere i dalen
 
 De vilda hästarna, såg säkert över 15 st, några av dem kom fram till bilen och stack in huvudet genom fönstret men kunde inte få någon bra bild av dem med mobilen för jag var för upptagen med att klappa dem, hehe
 
 Stranden med den svarta sanden, om ni jämför storleken på människorna och bergsväggen så förstår ni nog hur det var inne i dalen,
 
 Andra sidan stranden. Sanden är söndergnuggade lavastenar, väldigt coolt!
 
 
Sanden ser brunare ut på bild än den egentligen är, den är mycket svartare
 
 En flod som bildats av regnvatten.
 
 Bananträd som växte bara sådär överallt, tillsammans med sockerör, guava, stjärnfrukt och en massa annat.
 
Sista dagen åkte vi ju som sagt till Honolulu och där besökte vi Pearl Harbor, det var väldigt intressant och otroligt rörande.
 
 U.S.S. Arizona, Pearl Harbor
 
Pearl Harbor
 
 
Som sagt, långt inlägg men jag hoppas ni gillar bilderna :)

Kommentarer;
Julia - blivande au pair om något år

Fantastiskt fina bilder!!

2014-01-17 kl. 14:37:49
Birgitta Grefberg

Ujjjjjjjjjj, säger "ujuj"! Vilken resa under årets sista dagar.

2014-01-18 kl. 08:41:37
Sofia S

Åh herregud vad fina bilder och vad vackert!!!! :D

2014-02-10 kl. 17:14:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback